یک طراحی از دو بخش شکل و رنگ تشکیل شده است. در پست قبل راجع به مفهوم استفاده از هر رنگ در طراحی لوگو مطالبی را بیان کردیم و در این پست می خواهیم به عنصر بعدی بپردازیم.

طراحان با استفاده از اشکال مختلف هندسی می توانند به شیوه ی غیرکلامی روی احساسات مخاطب اثرگذار باشند و حس و معنی خاصی را به مخاطب خود منتقل کنند. در این پست می خواهیم به روانشناسی اشکال بپرازیم.

ابتدا می خواهیم اشکال را به سه دسته ی اصلی تقسیم بندی کنیم.

  1. اشکال هندسی
  2. اشکال ارگانیک
  3. اشکال انتزاعی

اشکال هندسی

مربع و مستطیل: مربع و مستطیل از اشکال رایج مورد استفاده در طراحی هستند که به دلیل دارا بودن خطوط مستقیم و زاویه های قائم، مانند پایه های یک ساختمان محکم، احساس قدرت، اطمینان و اعتماد را در ذهن مخاطب زنده می کنند. در طراحی کاراکتر نیز برای این که به شخصیتی قدرت و قاطعیت ببخشند از مربع و مستطیل ( خصوصا در قسمت شانه ها و چانه ) استفاده می کنند.

لوگو شهر پالتلوگو ساختمانی strattonلوگو مایکروسافت

دایره و بیضی: مفهوم اشکال دایره و بیضی تقریبا در مقابل مربع و مستطیل قرار دارند؛ برعکس مربع که سکون و ثبات را نشان می دهد، دایره نشان دهنده ی پویایی و انعطاف است. در مربع ما گوشه های تیز و محکم را داریم که باعث می شوند طراحی های با استفاده از این شکل، خشک تر و رسمی تر به نظر برسد؛ بالعکس در دایره، گوشه و لبه ی تیزی نداریم که مفهوم دوستی را به ما می رسانند.

English learning with Annaلوگو رستوران انتیک خانهلوگو ثمین

در کل می توان گفت استفاده از اشکال با لبه ی تیز و خطوط شکسته نشان دهنده قدرت، رسمیت و خشونت هستند در حالی که لبه های گرد و خطوط موج دار مفهومی دوستانه، پویا و انعطاف پذیرتری دارند

مثلث: شکل مثلث دارای گوشه های تیزتری نسبت به مربع است و می تواند مفهوم خطر را نشان دهند. همچنین از شکل مثلث برای نشان دادن جهت ها استفاده می شود بنابراین اگر می خواهید مفاهیم حرکت، پویایی، قدرت، اعتماد و خطر را به مخاطب نمایش دهید، شکل مثلث می تواند انتخاب مناسبی باشد.

لوگو مشاوره املاک متینلوگو بازرگانی الامینلوگو شهر پالت

اشکال ارگانیک

این شکل ها در مقابل اشکال هندسی (مربع، دایره و مستطیل ) قرار می گیرند. اشکال ارگانیک اشکالی هستند که از طبیعت اطرافمان الهام گرفته شده اند و غالبا ما را یاد یکی از عناصر طبیعت می اندازند. این اشکال معمولا نامتقارن هستند و حس راحتی و انعطاف پذیری و همچنین اصالت را در ما زنده می کنند.

لوگو فرش آلماگللوگو مانشیدلوگو فروشگاه مواد شوینده شاینی

اشکال انتزاعی

دقت کنید اشکال انتزاعی را با اشکال ارگانیک و هندسی اشتباه نگیرید. اشکال هندسی فرم و اندازه و شکل بی نقص و ایده آلی دارند، این اشکال معمولا در طبیعت وجود ندارند؛ همچنین این شکل ها معمولا نام مخصوص به خود را دارند مثل مربع و دایره. اشکال ارگانیک از عناصر موجود در طبیعت الهام گرفته شده اند. اشکال انتزاعی می توانند مفاهیم متعددی را از طریق ترکیب فرم های ساده پدید آورند. نمونه ی معروف لوگوهای انتزاعی لوگوی المپیک است که از 5 دایره در هم رفته تشکیل شده که هر دایره نمایانگر یک قاره است.

لوگو شبکه یکلوگو بانک سامانلوگو آژانس دیجیتال مارکتینگ قاصدک

اگر شما قصد سفارش طراحی لوگو برای کسب و کارتان را داشته باشید، به نظرتان کدام شکل ها بیشتر مناسب کسب و کار شماست؟ منتظر نظرات شما هستیم...