در این مقاله به یکی از سبک های محبوب و پرطرفدار طراحی لوگو یعنی سبک مونوگرام می پردازیم. اگر می خواهید در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا قصد سفارش دارید تا پایان این مقاله با من همراه باشید.
 

مونوگرام چیست؟ ابداع این سبک به چه زمانی بازمی‌گردد؟

لوگوی مونوگرام را می‌توان از زیرمجموعه های لوگوی نوشتاری دانست. با این تفاوت که در مونوگرام برخلاف لوگوی نوشتاری از تمام حروف نام تجاری برند استفاده نمی شود. در لوگوی مونوگرام از مخفف و یا یکی دو حرف ابتدایی نام تجاری برند استفاده می‌شود.
مونوگرام از قدیمی ترین سبک های طراحی لوگو است. مونوگرام‌ها اولین بار در ۳۵۰ سال پیش از میلاد روی سکه‌ها ظاهر شدند. در آن زمان، دو حرف ابتدایی نام شهرها را روی سکه‌ها حک می‌کردند.
 

نمونه های معروف لوگوهای مونوگرام چیست؟

از معروف‌ترین نمونه ها در این سبک می توان به لوگوی اچ پی، شنل، گوچی، ال جی و... اشاره کرد.
نمونه لوگو های مونوگرام
 

ویژگی‌ها و مزیت‌های لوگوی مونوگرام چیست؟

لوگوهای مونوگرام معمولا به صورت مینیمال طراحی می‌شوند و دارای جزئیات و پیچیدگی‌های اندکی هستند؛ این ویژگی باعث می‌شود مخاطبان شما، برند شما را آسان‌تر به خاطر بسپارند و این موضوع در وفاداری به برند نقش مهمی دارد.
این سبک از طراحی می تواند کنجکاوی مخاطب را بر‌انگیزد. این حس کنجکاوی، سبب می شود مخاطب، برند شما را دنبال و در ذهن خودش ثبت کند. این ویژگی لوگوی مونوگرام به همراه ویژگی قبلی (مینیمال بودن) سبب می‌شود برند شما لاکچری و حرفه ای جلوه کند. به عنوان مثال برند LV را در نظر بگیرید؛ استفاده از جزئیات کم و معمایی بودن این سبک به همراه تایپوگرافی خاص، حس لاکچری و گران‌قیمت بودن را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.

لوگو لویی ویتون

توجه داشته باشید که این سبک از طراحی لزوما نباید با استفاده از حروف انگلیسی باشد. طراحی مونوگرام می تواند به صورت فارسی هم صورت بگیرد.
این سبک برای برندهایی که نام طولانی دارند بسیار مناسب است. برندهای با نام شخصی نیز از این سبک طراحی استقبال خوبی می‌کنند؛ دلیل این استقبال این است که می توان از حروف اول نام و نام خانوادگی در طراحی استفاده کرد. نتیجه ی این امر یک لوگوی ساده و شیک است. به عنوان مثال لوگوی خودم یک لوگوی مونوگرام محسوب می شود که از حروف اول نام و نام خانوادگی ام استفاده کردم (علی دهقانی).

لوگو خودم

 

هزینه ی طراحی یک لوگوی مونوگرام اختصاصی چقدر است؟ چگونه می‌توانم یک لوگوی مونوگرام سفارش بدهم؟

هزینه ی لوگو به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال اگر بخواهید در طراحی لوگوی مونوگرام، از المان های تصویری هم استفاده شود، هزینه ی طراحی افزایش می یابد. تعیین دقیق هزینه بعد از به دست آوردن اطلاعات کسب و کار شما از طریق فرمی که برایتان ارسال می شود انجام می گردد. برای سفارش طراحی لوگوتایپ مونوگرام و یا انواع دیگر سبک های طراحی لوگو می توانید از طریق دکمه ی "سفارش طراحی" منوی ناوبری با من در ارتباط باشید.
داخل یکی از پست ها راجع به سبک های متفاوت و پرطرفدار طراحی لوگو صحبت کردیم. اگر با انواع لوگو آشنا نیستید و مطمئن نیستید کدام سبک را انتخاب کنید، اینجا را کلیک کنید.