از کجا بفهمیم لوگوی ما منحصر به فرد و سفارشی است و از روی طرح دیگر کپی برداری نشده است؟ چرا طراحان اقدام به کپی برداری می کنند؟ آیا می توان گفت همه ی لوگوهای مشابه کپی هستند؟

در ابتدا این را بگوییم که هر تشابهی در لوگوها به معنی کپی برداری نیست. تعداد برند ها و طراحان در سراسر دنیا بسیار زیاد است و تابه حال لوگوهای زیادی طراحی شده که این موضوع شانس تشابه لوگوها را افزایش می دهد. اما در برخی موارد می بینیم که مفهوم و شکل لوگو و حتی رنگبندی لوگو ها شبیه به هم است که این موضوع شانس کپی بودن لوگو را افزایش می دهد حتی در این مورد هم امکان اتفاقی بودن تشابه وجود دارد به شرط این که طراح به خوبی از لوگو دفاع کند و کانسپت و پرزنت متفاوت از لوگوی مشابه ارائه دهد. 

یکی از عواملی که باعث افزایش شانس کپی بودن لوگوی شما می شود اختصاص بودجه ی کم به منظور طراحی لوگوست. در این صورت شما به ناچار پروژه ی خود را به طراحی آماتور و فیک می سپارید که به شما یک طرح آماده تحویل می دهد یا نهایتا ویرایشاتی روی طرح آماده انجام می دهد. حتی ممکن است از وبسایت های طراحی لوگو استفاده کند!

یکی از راه های پی بردن به این نوع از کلاهبرداری ها استفاده از اپلیکیشن گوگل لنز است. در قسمت جست و جوی تصویری گوگل و یا اپلیکیشن گوگل لنز که روی تلفن همراه شما قابل نصب است می توانید تصویر لوگوی خود را بارگذاری کرده و با مشاهده ی نتایج تصویری متوجه کپی بودن لوگوی خود می شوید.