شاید بسیاری از شما از خودتان پرسیده باشید که هوش مصنوعی چطور کار می کند؟ داخل این پست به زبان ساده نحوه ی کارکرد هوش مصنوعی را برای شما تشریح می کنم.

     هوش مصنوعی دارای شبکه ی عصبی وسیعی است که به وسیله ی آن الگوریتم های مورد نیاز را طراحی می کند. در ماشین های معمولی ما با یک فرمول خاص و مشخص به ماشین  می دهیم که چه کاری باید انجام دهد. مثلا وقتی Alt و Shift را همزمان بگیرید زبان کیبورد شما تغییر پیدا می کند.

     گاهی ما نمی توانیم به صورت مشخص به ماشین بگوییم که چه کاری باید انجام دهد. مثلا ما نمیتوانیم با یک فرمول مشخص به ماشین بگوییم که چهره ی انسان چگونه است و چگونه می تواند چهره ی یک زن و یک مرد را از بکدیگر افتراق دهد. پس باید به ماشین آموزش دهیم این کار را انجام دهد. اینجاست که "یادگیری ماشین" ابداع می شود. یادگیری ماشین شاخه های گوناگونی دارد که یکی از مهم ترین شاخه ها، یادگیری نطارتی است. در این نوع یادگیری ما جفت داده هایی را به دستگاه می دهیم تا به وسیله ی آن ها فرمول مورد نیازمان را طراحی کند. به عنوان مثال چهره ی 100 نفر را به دستگاه می دهیم و در مقابل به دستگاه می گوییم که کدام چهره زن و کدام چهره متعلق به یک مرد است. دستگاه یاد می گیرد که تصویر بعدی را درست تشخیص دهد. هر جه تصاویر و داده ی بیش تری به دستگاه بدهیم خطای دستگاه کاهش پیدا می کند.

     در صورت علاقه به مطالعه بیشتر در مورد هوش مصنوعی و نحوه ی کارکرد آن کافیست عبارت "یادگیری ماشین" و یا "یادگیری عمیق هوش مصنوعی" را داخل گوگل سرچ کنید.