چند وقتیست موضوع هوش مصنوعی و ویدیوها، تصاویر و مقالات تولید شده توسط آن در شبکه های اجتماعی و در سر تا سر دنیا ترند شده است. خیلی ها با مشاهده ی محصولات هوش مصنوعی به این فکر می کنند که نکند هوش مصنوعی باعث بیکاری ما شود؟ یا بدتر از آن، نکند مثل فیلم های آخر الزمانی توسط ربات ها منقرض شویم و شاید هم به برده و خدمتکار آن ها تبدیل و توسط آن ها شکنجه شویم آن هم به این دلیل که با مشت بر کیس کامپیوتر خود کوبیدیم!! به هر حال آیا هوش مصنوعی می تواند این کار را بکند؟ جواب من این است: نه؛ البته فعلا!

هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و تقریبا تا 100 سال آینده می تواند به اندازه ی انسان هوشمند شود و حتی می تواند از انسان نیز پیشی بگیرد. نمی خواهم موجب ترس شما شوم اما در چنین شرایطی نابودی شغل ها کم ترین دغدغه ی ما خواهد بود. هوش مصنوعی می تواند بر جهان تسلط یابد و ما در مقایسه با هوش مصنوعی همچون حیوانات در برابر انسان خواهیم بود. 

اما ما یک امتیاز در برابر هوش مصنوعی داریم آن هم این که ما اول وجود داریم! در این شرایط خودمان می توانیم سیاست هایی تنظیم کرده و از ورود هوش مصنوعی به برخی حوزه ها جلوگیری کنیم و تا حد امکان هدف های خودمان را با هوش مصنوعی هماهنگ و همخوان کنیم. 

یکی دیگر از تفاوت های بنیادی ما با هوش مصنوعی وجود احساسات در انسان است که مخصوصا در کار های هنری نقش بسیار مهمی دارد.

در کل نظرات متفاوت و گاها متضادی درباره هوش مصنوعی وجود دارد که خیلی از آن ها می توانند درست باشند و بسته به نوع استفاده ی ما از این ابزار پرقدرت دارد. درست مثل یک چاقوی آشپزخانه.

حرف آخر این که نباید از هوش مصنوعی بترسیم در عوض باید سعی کنیم تا حد امکان آن را بشناسیم، طرز کار آن را یا بگیریم و جهت بهبود عملکرد خودمان از آن استفاده کنیم.