اگر به تازگی تصمیم به شروع یادگیری طراحی لوگو و آرم کرده اید، به احتمال زیاد این پرسش در ذهن شما شکل گرفته که بهترین نرم افزار طراحی لوگو در ویندوز چه نرم افزاری است؟ در نهایت شما باید از بین دو نرم افزار محبوب ایلوستریتور (Adobe Illustrator) و کورل دراو (CorelDraw Graphics suite) ، یکی را انتخاب کرده و یادگیری را شروع کنید. در این مقاله به این سوال مهم می پردازیم که کدام یک برای طراحی لوگو انتخاب بهتری است؟ ادوبی ایلوستریتور و یا کورل دراو.

عکس مقایسه دو نرم افزار ایلوستریتور و کورل دراو
در ابتدا باید توجه داشته باشیم که برای طراحی لوگو باید نرم افزاری را انتخاب کنیم که به صورت برداری (وکتور) و نه به صورت پیکسلی (رستر) باشد. حالا تفاوت گرافیک برداری و پیکسلی در چیست؟
گرافیک برداری: در گرافیک برداری، تصاویر به صورت مشخصات هندسی و ریاضی ذخیره می شوند؛ این ویژگی باعث می شود قادر باشیم تصاویر طراحی شده با نرم افزار های برداری را به اندازه دلخواه و بدون افت کیفیت کوچک یا بزرگ کنیم. که این موضوع برای لوگوها اهمیت زیادی دارد. چراکه شما از لوگو در گستره اندازه ی گسترده ای استفاده می کنید (پروفایل شبکه های اجتماعی، لیبل محصولات، بنرها، بیلبوردها و...).
گرافیک پیکسلی: در گرافیک پیکسلی برخلاف گرافیک برداری، تصاویر به صورت فرمول ها و مشخصات ریاضی ذخیره نمی شوند و این موضوع باعث می شود با بزرگ کردن تصویر، شاهد افت کیفیت باشیم.

مقایسه ی گرافیک برداری و پیکسلی
هر دو نرم افزار ایلوستریتور و کورل دراو دارای گرافیک برداری و مناسب طراحی آرم و لوگو هستنند. اما اول بیایید با ویژگی ها و خصوصیات هرکدام از این نرم افزار ها آشنا شویم.

دختر گرافیست در حال طراحی با نرم افزار ایلوستریتور

نرم افزار ایلوستریتور


ایلوستریتور یا ایلاستریتور (Illustrator) برای اولین بار در تاریخ 19 مارس 1987 برای سیستم‌ عامل مکینتاش ساخته شد و پس ‌از آن در سال 1989 برای ویندوز نیز ارائه گردید.

نرم افزار ایلوستریتور محصول شرکت adobe است و بسیار مناسب طراحی لوگو، بروشورو پوستر است. هزینه ی این نرم افزار بیشتر از کورل دراو است. البته که در ایران به دلیل تحریم، شما قادر به خرید نیستید و متاسفانه یا خوشبختانه می توانید نسخه های کرک شده ی هر دو نرم افزار را پیدا و نصب کنید و کِیفَش را ببرید :) نرم افزار ایلوستریتور در سیستم عامل ویندوز و مک قابل اجراست. همچنین می توانید روی آیپد، از نسخه ی ویژه ی ios این نرم افزار استفاده کنید.

نرم افزار ایلوستریتور نرم افزار مورد علاقه ی بسیاری از طراحان گرافیک در طراحی لوگو، فونت، ست اداری، کارت ویزیت، نمودار، دیاگرام، پوستر، کاراکتر، اینفوگرافیک، آیکون و... است.

کارکردن با این نرم افزار از نرم افزار کورل دراو سخت تر است و محیط پیچیده تر اما دارای امکانات بیشتری دارد. می توان از این جمله این طور نتیجه گیری کرد که یادگیری کورل برای مبتدیان آسان تر از ایلوستریتور است اما با توجه به امکانات کمتر، برای طراحان حرفه ای لوگو مناسبترین گزینه نیست.

رابط کاربری نرم افزار ایلوستریتور
محیط نرم‌افزار ایلوستریتور همانند سایر برنامه های کمپانی ادوبی است و اگر شما کار با یکی از این برنامه ها مانند فتوشاپ را تجربه کرده باشید، محیط این نرم افزار برای شما آشنا خواهد بود و طبیعتا یادگیری شما آسان تر می شود. نکته ی مثبت دیگر این که میتوان فایل های لایه باز هر کدام را در دیگری به راحتی استفاده کرد.
ایلوستریتور تقریبا تمامی فرمت های مهم را پشتیبانی میکند. از جمله فرمت هایی مانند EPS، Ai، SVG ، PDF و... .
یکی از قابلیت‌های جذاب و موردتوجه نرم ‌افزار ایلوستریتور قابلیت ساخت تصاویر متحرک باکیفیت است مانند طراحی متحرک لوگو اسنپ.
فایل های ساخته شده در ایلوستریتور به دلیل حجم بسیار پایین در کنار کیفیت بسیار بالا و مقیاس‌ پذیری فوق‌العاده در متدهای جدید طراحی سایت بسیار قابل‌توجه قرار گرفته‌اند. زیرا دیگر نیاز نیست برای داشتن یک اِلمان باکیفیت یا بزرگ در سایت یک تصویر بزرگ‌تر در طراحی سایت قرار دهید و با استفاده از این تصاویر یک عکس را می‌توانید در هر ابعادی که بخواهید داشته باشید.
همچنین با استفاده از illustrator شما می‌توانید تصاویر سه‌بعدی خیره‌ کننده‌ای خلق کنید.
علاوه بر موارد فوق برای طراحی تایپوگرافی های جذاب و خلاقانه نیز ابزار بسیار مناسبی می‌باشد.
به عقیده بسیاری از طراحان پالت رنگی ایلوستریتور متنوع و قوی تر از کورل دراو می باشد و امکان انتخاب رنگ های بیشتری را در اختیار ما می گذارد.
در رابطه با رابطه کاربری این را بگویم که جذابیت رابط کاربری یک موضوع کاملا سلیقه ای است اما اکثر طراحان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که رابط کاربری نرم افزار ایلستریتور جذابتر از کورل است.

رابط کاربری ایلستریتور


نرم افزار کورل دراو


کورل نام یکی از قدیمی ترین و معروف ترین شرکت نرم افزاری دنیاست. این شرکت در سال 1990 افتتاح شد. شرکت کورل در اتاوای کانادا واقع شده است.

همانطور که پیش تر گفته شد. نرم افزار کورل هم مانند ایلوس (مخفف ایلوستریتور که در جمع های خودمانی طراحان استفاده می شود :)) دارای گرافیک برداری است.

محیط نرم افزار کورل

از کاربردهای این نرم افزار می توان به طراحی لوگو، طراحی صفحه و طراحی پارچه اشاره کرد. این نرم افزار خروجی های چاپی بسیار زیبایی تولید می کند و به همین علت به نرم افزار محبوبی در صنعت چاپ و تبلیغات تبدیل شده است و می توان از این نرم افزار در طراحی روزنامه ها، مجلات، خبرنامه و سایر اسناد قابل چاپ استفاده کرد.
نرم افزار کورل داری ابزار پیشرفته ای برای ایجاد متون می باشد و می توان از آن در تایپوگرافی و حروفچینی استفاده نمود.
این نرم افزار از بیش از 100 فرمت تصویری پشتیبانی می کند.
همچنین این نرم افزار دارای مدل های از پیش طراحی شده است که کار طراحان را آسان تر می کند.

پس به طور خلاصه می توان گفت:

راحت ترین نرم افزار طراحی لوگو چیست؟ کورل دراو

مجهزترین و با امکانات ترین نرم افزار طراحی لوگو چیست؟ ایلوستریتور

ارزان ترین نرم افزار ساخت لوگو کدام است؟ کورل دراو؛ اما در ایران هر دو کرک شده و رایگان اند!

از کدام نرم افزار می توان به صورت تحت وب استفاده کرد؟ کورل دراو

پالت رنگی ایلوستریتور قوی تر است یا کورل دراو؟ ایلوستریتور

رابط کاربری کدام نرم افزار بیشتر شبیه به فتوشاپ است؟ ایلوستریتور

برای کارهای چاپی ایلوستریتور مناسب تر است یا کورل دراو؟ کورل دراو

کدام نرم افزار دارای مدل های از پیش طراحی شده است؟ کورل دراو

در مجموع کدام نرم افزار بهتر است؟ برای مبتدیان که آشنایی حداقلی با گرافیک و رایانه دارند کورل دراو و برای افراد پیشرفته تر ایلوستریتور.

من از کدام نرم افزار برای طراحی لوگو استفاده می کنم؟ ایلوستریتور

به نظر شما کدام نرم افزار برای طراحی لوگو بهتر است؟ خوشحال میشیم نظرات شما رو هم بدونیم...