به نظر شما با این سرعتی که هوش مصنوعی در حال پیشرفت است چه اتفاقی قرار است برای مشاغل و اقتصاد جهان بیفتد؟ فواید هوش مصنوعی بیش تر است یا معایبش؟ آیا هوش مصنوعی دستیارمان می ماند یا سرکشی می کند؟ در رابطه با آینده ی هوش مصنوعی مکاتب فکری گوناگونی وجود دارد. آن ها را یک به یک شرح می دهیم.

هوش مصنوعی و انسان
 

     پاد آرمانگرایان: انسان و ماشین یک مبارزه ی داروینیسم را آغاز خواهند کرد و ماشین ها پیروز خواهند شد. هوش مصنوعی به عنوان مغز متفکر عمل خواهد کرد و ربات ها کارهای فیزیکی را برعهده خواهند گرفت. در نتیجه همه ی مشاغل از بین خواهند رفت و اقتصاد کشور ها افول خواهد کرد.

     آرمانگرایان: ماشین های هوشمند کارهای بیشتری را انجام خواهند داد اما برعکس مکتب فکری قبلی، نتیجه ی این شرایط خلق ثروت بی سابقه خواهد بود و نه افول اقتصادی! بهره وری افزایش خواهد یافت و در بهشتی رباتیک زندگی خواهیم کرد.

     خوش بین های فناوری: در حال حاضر انفجاری در بهره وری رخ داده است. این موضوع باعث رشد اقتصادی و بهبود زندگی خواهد شد. با این وجود این مزایا به طور یکسان توزیع نخواهد شد و بسیاری از مشاغل از بین خواهند رفت.

     شکاکان بهره وری: با وجود فناوری های هوشمند، بهره وری ملی رشد زیادی نخواهد کرد. اگر این موضوع را با آثار منفی پیر شدن جامعه، نابرابری درآمد و هزینه های برخورد با تغییرات آب و هوایی ترکیب کنیم، شاهد رکود اقتصادی در کشور های پیشرفته خواهیم بود.

     واقع گرایان خوش بین: دیجیتالی شدن و ظهور ماشین های هوشمند می تواند بهبود هایی را در بهره وری موجب شود که مانند دستاورد های امواج قبلی فناوری خواهد بود. به این ترتیب بهره وری در بخش های خاص و برای شرکت هایی دارای عملکرد بالا به سرعت پیشرفت خواهد کرد و مشاغل جدید ایجاد خواهد شد. مشاغلی که به راحتی قابل اتوماسیون هستند حذف خواهند شد.

     این ها خلاصه ای از مکاتب فکری اصلی در رابطه با هوش مصنوعی بودند. با این حال باید برای پیدا کردن پاسخ های مناسب در مورد رابطه واقعی بین بهره وری، اشتغال و دستمزد، پژوهش های بیشتری انجام داد. اگر که این پست به نظرتان جالب آمد و به مبحث هوش مصنوعی علاقه دارید، پیشنهاد می کنم برای دیدن پست قبلی ما در رابطه با نحوه ی کارکرد هوش مصنوعی اینجا را کلیک کنید.